Spoorlijn Winterswijk - Bocholt

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
 
DB 2264
Winterswijk - Bocholt
Spoorlijn Winterswijk - Bocholt op de kaart
Totale lengte 17,5 km
Spoorwijdte normaalspoor 1435 mm
Aangelegd door Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij
Geopend 25 augustus 1880
Gesloten
Winterswijk - Barlo: 5 oktober 1931
Barlo - Bocholt: 1952 (personenvervoer)
Huidige status opgebroken
Geëlektrificeerd nee
Aantal sporen 1
Traject
BSicon .svgSTR   lijn van Zutphen
BSicon .svgeABZrg   lijn van Neede opgebroken
exSTRrgeABZrf    
exSTRBHF 42 Winterswijk West
exBHFSTR   Winterswijk GOLS
exSTRBHF 0,0 Winterswijk
exABZlfeABZlg    
eABZqrxABZrf   lijn naar Zevenaar
BSicon .svgexABZlf   DB 2236 naar Gelsenkirchen-Bismarck opgebroken
BSicon .svgxGRENZE 6,9 staatsgrens Nederland - Duitsland
BSicon .svgexBHF 10,8 Barlo
BSicon .svgexABZrg   DB 2265 van Münster (Westf) Hbf opgebroken
BSicon .svgKBHFxa 17,5 Bocholt
BSicon .svgeABZrf   DB 2265 naar Empel-Rees opgebroken
BSicon .svgSTR   DB 2263 naar Wesel
 
Straatnaambord Oude Bocholtse Baan
 
Bocholtse Baan in het Woold

De spoorlijn Winterswijk - Bocholt, ook bekend als de Bocholtse Baan was een internationale spoorlijn tussen Winterswijk en het Duitse Bocholt. Het Duitse gedeelte was als spoorlijn 2264 onder beheer van DB Netze.

Geschiedenis

De lijn werd op 2 augustus 1880 geopend en was eigendom van de Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij (NWS). Aanvankelijk was het niet de bedoeling dat de Bocholtse Baan werd aangelegd. Maar toen de NWS een spoorlijn van Winterswijk naar Borken wilde aanleggen, wilde de regering van Pruisen alleen een vergunning afgeven als er ook een zijtak van Winterswijk naar Bocholt (Duitsland) kwam.

Echt druk is de lijn nooit bereden, het verkeer tussen Winterswijk en Barlo (Duitse Grensplaats) werd in 1916 gestopt als gevolg van de Eerste Wereldoorlog. De goederendienst kwam omstreeks 1923 terug, maar het reguliere personenvervoer is nooit meer hervat. Het goederenverkeer op de Bocholtse Baan werd wel weer zeer belangrijk. Het was een goede verbinding van Wesel naar Twente. In de jaren '20 overtrof het verkeer zelfs enige tijd dat op de spoorlijn Winterswijk - Gelsenkirchen. De economische crisis van 1929 maakte een eind aan het goederenvervoer. In 1931 is de Bocholtse Baan opgeheven. Tot 1936 reden er nog tweemaal per jaar bedevaartstreinen vanuit Winterswijk via Bocholt en Wesel naar Kevelaer. In dat jaar brak de NS, die de NWS had genaast (gedwongen overname), de lijn tussen Winterswijk en Barlo op. Van Bocholt tot Barlo bleef nog geruime tijd zowel personen- als goederenverkeer bestaan.

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog hebben de Duitsers de spoorlijn willen heraanleggen voor militair gebruik. Dit is nooit voltooid. Er stonden toen aan de Nederlandse kant van de grens een aantal wagons geladen met munitie die door de Britse en Amerikaanse vliegtuigen werden beschoten en vervolgens ontploften. Ten gevolge hiervan hebben omwonenden nog tot in de jaren 70 op scherp staande munitie gevonden.

Huidige toestand

De spoorlijn is na de oorlog opgebroken. Alleen de sectie Bocholt – Barlo werd pas in 1995 opgebroken. Thans ligt er een fietspad over de lijn.

 

 

                                                                                                                   Onze startlocatie per 2013

Onze Sponsoren 

 

        Rode Kruis Amersfoort

Onze binnen locatie's

          Onze start locatie

Olde-molle2

          Caferust Varsseveld

      Grote rust halverwege

Laatste binnenrust

Ciko'66

                Finish lokatie

Onze herinneringen

Pinsmore 

               Pins&More

Button-kampioen

       Button kampioen